PETICI MŮŽETE PODEPSAT ZDE do 31.12.2024
ZA OKAMŽITÉ ZRUŠENÍ VÝJIMEK Z HYGIENICKÝCH LIMITŮ A JIŽ DALŠÍ NEVYDÁVÁNÍ VŠECH JAKÝCHKOLIV VÝJIMEK ZE VŠECH ZÁKONNÝCH HYGIENICKÝCH LIMITŮ, PŘEDEVŠÍM HLUKU, SPOLEČNOSTEM
KRONOSPAN CR, spol. s r.o., a KRONOSPAN OSB, spol. s r.o.
Důvodová zpráva:
Krajský úřad Kraje Vysočina, odbor životního prostředí a zemědělství (dále jen „krajský úřad“), jako příslušný správní úřad podle ustanovení § 33 písm. a) zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), v platném znění (dále jen „zákon o integrované prevenci“) a podle ustanovení § 67 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, vydal v roce 2015 integrované povolení právnické osobě: KRONOSPAN CR, spol. s r.o., se sídlem Jihlava, Na hranici 6, PSČ 587 04, s přiděleným IČO 624 17 690 a právnické osobě: KRONOSPAN OSB, spol. s r.o., se sídlem Jihlava, Na Hranici 6, PSČ 587 04, s přiděleným IČO 269 36 36.
Od té doby krajský úřad vydává neustále další a další výjimky ze zákonných hygienických limitů prostřednictvím tzv. změn integrovaných povolení. Všechny dosavadní změny integrovaného povolení, jak pro KRONOSPAN CR, spol. s r.o., tak pro KRONOSPAN OSB, spol. s r.o., byly (s výjimkou 5. změny integrovaného povolení pro KRONOSPAN OSB, spol. s r.o., Na Hranici 2361/6, 586 01 Jihlava, IČO: 26936364) provedeny v režimu tzv. nepodstatné změny v provozu zařízení.
To je, nejen dle našeho názoru, v přímém rozporu s ustanovením § 2 zákona č. 76/2002 Sb., Zákon o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci). Ten v § 2, písmeno i), bod 1, stanoví, že „za podstatnou změnu se vždy považuje změna v užívání, způsobu provozu nebo rozsahu zařízení, pokud sama o sobě dosahuje prahových hodnot uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu“. Samotná příloha pak stanoví „prahový limit“ na 600 m3 za den“. Výroba společností KRONOSPAN přesahuje, i podle informací z webových stránek samotného KRONOSPANu, tento limit několikanásobně.
Máme právo považovat současný zákonný stav za protiústavní, protože občan, který je dotčen na svých právech na ochranu zdraví a ochranu vlastnického práva, nemá možnost se účastnit řízení. Navíc, i jediný zástupce občanů města – Magistrát města Jihlavy, který byl původním účastníkem řízení při vydání integrovaného povolení, byl při poslední změně integrovaného povolení po negativním stanovisku k dalšímu udělování výjimek z hygienických limitů nočního hluku, vyřazen Krajským úřadem kraje Vysočina, z řad účastníků řízení, i přes skutečnost, že společnosti KRONOSPAN provozují svoji činnost na území města.
V současné době tak prakticky nikdo nemůže přinášet oponentní přístup k závěrům Krajské hygienické stanice a rozhodnutí Krajského úřadu. Pokud se zástupce znečišťovatele dohodne jakoukoli formou se zástupcem úřadu, tak krajský úřad rozhodne, že se jedná o nepodstatnou změnu v provozu zařízení (i když v přímém rozporu s ustanovením § 2 zákona č. 76/2002 Sb., Zákon o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů, zákon o integrované prevenci, i Směrnicí Evropského parlamentu a rady 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 o průmyslových emisích, integrované prevenci a omezování znečištění). Tím mnoho let a opakovaně, a podle nejen našeho názoru protiprávně, vyřazuje Krajský úřad kraje Vysočina z řad účastníků řízení jak občany, tak spolky, a v poslední době i samotné Statutární město Jihlava.
Takové rozhodování jde, i podle vyjádření odborníků ve vysílání ČT1 pořadu Černé ovce ve dnech 19. a 20. 2. 2024, proti samotnému principu IPPC, neboť ten původně zamýšlel, aby se při jeho projednávání na jednom místě sešla veřejnost, regulující úřady a zainteresovaný podnikatel.
Proto žádáme:
Parlament ČR:
O prověření našeho přesvědčení, že činnost obou závodů společnosti KRONOSPAN ohrožuje život a zdraví obyvatel města Jihlavy a jeho okolí a má dále velmi negativní vliv na životní prostředí.
V první řadě žádáme o srovnání a vyhodnocení legislativních podmínek, které v oblasti povolování provozu podobných závodů jako je KRONOSPAN CR, spol. s r.o., a KRONOSPAN OSB, spol. s r.o., jsou v České republice s podmínkami ve Spolkové republice Německo a v Rakousku.
Na základě těchto srovnání pak žádáme o provedení úprav zákonů ČR, tak aby v tomto směru nebyly odlišné od zákonů v těchto dvou zemích.
Vládu ČR:
O pomoc s přehodnocením limitů povolené zátěže oblasti, dotčené provozem těchto společností, ve všech oblastech, které zhoršují kvalitu života občanů žijících v okolí továren se sídlem Jihlava, Na hranici 6, PSČ 587 04.
Ministerstvo zdravotnictví:
O vydání závazné právní úpravy problematiky tzv. „sdílené odpovědnosti za překračování hygienického limitu hluku“; typicky se jedná např. o hluk z výrobního areálu, na jehož ploše podniká vícero subjektů. Tyto subjekty samy o sobě nemusí být zdrojem nadlimitního hluku, nicméně v celkovém součtu je areál zdrojem nadlimitního hluku. Požadujeme sladění této problematiky se sousedními zeměmi, v souladu se zprávou Evropské komise s názvem „Overview of critical noise values in the European Region“
Ministerstvo životního prostředí:
O přehodnocení všech doposud provedených změn původního IPPC, vydaných Krajským úřadem Kraje Vysočina, případně zahájené přezkumných řízení dle ustanovení § 94 zákona 500/2004 Sb., správní řád, v souladu s ustanoveními § 2 písmeno i), bod 1, dále § 18, odst. 6, písm. c) zákona č. 76/2002 Sb., Zákon o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci).
Krajský úřad kraje Vysočina:
Žádáme o zásadní přehodnocení dosavadní praxe ve vydávání změn IPPC a především o okamžité zrušení a již další nevydávání všech jakýchkoli výjimek z hygienických limitů, především hluku, pro KRONOSPAN CR, spol. s r.o., tak pro KRONOSPAN OSB, spol. s r.o.
Zároveň žádáme o přepracování rozděleného integrovaného povolení k provozu závodů firmy Kronospan tak, že bude vydáno pouze jediné povolení pro jeden celek – závod KRONOSPAN, ve kterém budou veškeré negativní vlivy na životní prostředí a zdraví obyvatel posuzovány společně a nikoliv odděleně.
Zastupitelstvo Statutárního města Jihlava:
Aby jasným veřejným prohlášením schváleným zastupitelstvem deklarovalo svůj postoj k tomuto druhému největšímu průmyslovému producentu karcinogenních polutantů a znečišťovateli ovzduší v zemi.
Krajskou hygienickou stanicí kraje Vysočina a místně příslušnou Českou inspekci životního prostředí:
Aby se přestaly zaštiťovat „plněním limitů“, a začaly opravdu konat v souladu se svými základními povinnostmi, kterými jsou starost a péče o zdraví občanů kraje s důrazem na aktivní sledování nejenom normami regulovaných parametrů, ale také dalších nezdravých látek, především karcinogenů, těžkých kovů, dřevného prachu s reziduí barev, lepidel, atd. po drcení odpadového nábytku a již jednou chemicky zpracovaného dřeva.
Jsme přesvědčení, že nečinnost orgánů veřejné správy představuje výrazné porušení zásady zákonnosti, právní jistoty a rozpor s pojetím veřejné správy jako služby občanům vykonávané v souladu s principy dobré správy, protože v konkrétních případech způsobuje zásah do ústavně zaručených práv (zejm. práv zaručených v čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod).
Samostatně Krajskou hygienickou stanicí kraje Vysočina
O důsledné aktivní sledování hlukové zátěže ze závodů společnosti KRONOSPAN zejména v nočním období, a to především zavedením kontinuálního měření hluku v dotčených oblastech tzn. 24 hodin po 365 dní v roce.
Petici sestavil petiční výbor složený z následujících členů:
Milan Matějka, Sokolovská 108, 586 01 Jihlava
MUDr. Vít Pávek, Sokolovská 49, 586 01 Jihlava
Olga Poukarová, Stamicova 13, 586 01 Jihlava
Hana Borská, Sokolovská 120, 586 01 Jihlava
Bc. Libor Novák, DBA, MBA, Stamicova 11, 586 01 Jihlava
V souladu s ustanovením §5, písm. 1 zák. č. 85/1990 Sb., zákon o právu petičním, může petiční výbor zastupovat kterýkoliv člen petičního výboru, který je rovněž oprávněn k jednání se státními orgány.
Petice je adresována:
- Parlamentu ČR
- Vládě ČR
- Ministerstvu životního prostředí ČR
- Ministerstvu zdravotnictví ČR
- Krajskému úřadu Kraje Vysočina
- Statutárnímu městu Jihlava
- Krajské hygienické stanici kraje Vysočina
- České inspekci životního prostředí
V Jihlavě, dne 31. srpna 2024